1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Yaris Cross najoszczedniejszym Hybrydowym- SUV-em Toyoty

YARIS CROSS – NAJOSZCZĘDNIEJSZY HYBRYDOWY SUV TOYOTY

2021-08-02

Jak wynika z udostępnionych właśnie danych homologacyjnych dla polskiego rynku, Yaris Cross stał się najbardziej oszczędnym hybrydowym SUV-em Toyoty

Toyota Yaris Cross pojawia się na polskim rynku w czterech wersjach napędowych

Nowy Yaris Cross z napędem 1.5 Hybrid Dynamic Force FWD o mocy 116 KM zużywa średnio od 4,4 l/100 km paliwa i emituje od 101 g/km CO2

Yaris Cross Hybrid z napędem na cztery koła AWD-i zużywa od 4,7 l/100 km i emituje od 106 g/km CO2

Yaris Cross z konwencjonalnym silnikiem benzynowym 1.5 Dynamic Force o mocy 125 KM zużywa od 5,9 l/100 km

 

W gamie Toyoty pojawiła się kolejna hybryda dostępna w przedsprzedaży od początku czerwca – Yaris Cross, czyli nowy SUV segmentu B. Crossover ten jest spokrewniony z Yarisem hatchback, a jego podstawę stanowi platforma GA-B w architekturze TNGA, dając mu bardzo sztywne nadwozie, nisko położony środek ciężkości i stabilność na drodze. Czwarty z kolei SUV w ofercie Toyoty jest większy i bardziej przestronny od Yarisa w nadwoziu hatchback, posiadając bagażnik o pojemności do 397 l. Auto ma ponadto podwyższone zawieszenie, większe koła i występuje w wersji z napędem na cztery koła AWD-i.

Rozstaw osi Yarisa Cross jest identyczny jak w nowym Yarisie (2 560 mm), natomiast jego nadwozie jest szersze o 20 mm i dłuższe o 240 mm. W porównaniu z hatchbackiem dłuższe są także jego zwisy – przedni o 60 mm oraz tylny o 180 mm. Z kolei prześwit jest większy o 35 mm, a wysokość auta wzrosła o 60 mm.

Niskie zużycie paliwa Yarisa Cross Hybrid – już od 4,4 l/100 km

Yaris Cross jest dostępny w czterech konfiguracjach napędów. Wersję podstawową miejskiego SUV-a wyposażono w opracowany w technologii TNGA silnik benzynowy 1.5 Dynamic Force o mocy 125 KM z 6-biegową skrzynią manualną. Yaris Cross zużywa z nim średnio 5,9 l/100 km benzyny i emituje 133 g/km CO2 (wg WLTP). Ten sam silnik ze skrzynią automatyczną CVT spala 5,9–6,0 l/100 km i emituje 134–135 g/km dwutlenku węgla.

Jeśli chodzi o napędy hybrydowe, Yaris Cross Hybrid jest dostępny w dwóch wariantach o mocy 116 KM generowanej przez układ 3-cylindrowego silnika TNGA o pojemności 1.5 l oraz silnika elektrycznego. W wersji z napędem na przednie koła auto zużywa od 4,4 l/100 km i emituje od 101 g/km dwutlenku węgla. Wyjątkową pozycję na rynku subkomapktowych SUV-ów Yaris Cross Hybrid zawdzięcza natomiast napędowi na cztery koła AWD-i, zużywając w tym przypadku od 4,7 l/100 km i emitując od 106 g/km CO2.

Inteligentny elektryczny napęd na cztery koła AWD-i sprawia, że układ hybrydowy jest wspierany przez silnik elektryczny, który napędza tylną oś. Dzięki temu Yaris Cross ma bardzo dobrą przyczepność na śliskiej nawierzchni i sprawniej porusza się po nierównościach.

Elektryczny system AWD-i jest mniejszy i lżejszy niż standardowy mechaniczny napęd 4x4. Takie rozwiązanie sprawia, że auto zużywa mniej paliwa i emituje mniej dwutlenku węgla niż obecne na rynku SUV-y segmentu B z napędem na wszystkie koła. Wersja AWD-i posiada ponadto systemy wspierające jazdę poza asfaltem – selektor trybów jazdy w terenie, Trail Mode oraz system wspomagający zjazd ze wzniesienia.

Wyposażenie standardowe w pięciu wersjach

Yaris Cross jest dostępny w Polsce w wersjach Active, Comfort i Executive, a także w wersji Adventure o charakterze terenowym i limitowanej Premiere Edition – w ofercie tylko w 2021 roku.

Już podstawowa wersja Active jest bardzo dobrze wyposażona. Znajdziemy w niej między innymi system multimedialny Toyota Touch 2 z kolorowym ekranem dotykowym o przekątnej 7 cali, interfejsy Apple CarPlay™ i Android Auto™ oraz usługi łączności Toyota Connected Car. Wersja Active to także pełny pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense najnowszej generacji, siedem poduszek powietrznych w standardzie, w tym poduszka centralna między przednimi fotelami, którą po raz pierwszy zastosowano w Yarisie czwartej generacji jesienią ubiegłego roku.

Wersja Adventure to dodatki czyniące z Yarisa Cross prawdziwego SUV-a do jazdy po mieście, jak i w lekkim terenie. Yaris Cross Adventure jest dostępny wyłącznie jako hybryda – z napędem FWD lub AWD-i do wyboru. Jego cechy wyróżniające to dwukolorowe nadwozie, osłona przedniego i tylnego zderzaka, relingi dachowe, ciemnoszare, 18-calowe felgi aluminiowe, czarna podsufitka oraz dedykowana tapicerka z elementami skóry i złotymi przeszyciami. W tej wersji auto posiada nowy system multimedialny Toyota Smart Connect z 9-calowym kolorowym ekranem dotykowym Full HD, który można doposażyć w nagłośnienie Premium Audio JBL z 8 głośnikami.

I na koniec Premiere Edition, czyli najwyższa wersja Yarisa Cross. Znajdziemy tu elektrycznie unoszone i otwierane bezdotykowo drzwi bagażnika, wyświetlacz HUD na przedniej szybie oraz skórzaną tapicerkę z perforacją. Premiere Edition posiada wszystkie udogodnienia obecne w wersji Adventure, dwukolorowe nadwozie i możliwość rozbudowania systemu multimedialnego o nagłośnienie klasy premium marki JBL.

Yaris Cross to model, nad którym prace produkcyjne trwają od lipca 2021 roku, a premiera w polskich salonach jest planowana na początek października. Nowy B-SUV Toyoty powstaje w fabryce TMMF w Valenciennes we Francji, natomiast silnik benzynowy i napęd hybrydowy są wytwarzane w polskich fabrykach TMMP w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach.