Sportowa Toyota GR Supra była pierwszym globalnym modelem zaprojektowanym przez TOYOTA GAZOO Racing. Do jej stworzenia wykorzystano doświadczenie zdobyte podczas startów w rajdach i wyścigach. Silnik umieszczono z przodu i połączono go z napędem na tylną oś. Auto świetnie się prowadzi dzięki idealnemu rozkładowi masy na przód i tył w proporcji 50:50 i złotemu współczynnikowi 1,55, jeśli chodzi o stosunek rozstawu osi do rozstawu kół.
Początkowo GR Supra była dostępna wyłącznie z 3-litrowym, rzędowym, 6-cylindrowym silnikiem z turbodoładowanie o mocy 340 KM. Od marca 2020 roku model ten można też będzie wybrać z nową jednostką o pojemności 2 l.

Od marca br. nowa Toyota GR Supra będzie dostępna również z silnikiem o pojemności 2 l. Będzie on wyposażony w turbosprężarkę typu twin-scroll i połączony z 8-biegową automatyczną skrzynią ZF. Moc maksymalna wyniesie 258 KM (190 kW), a maksymalny moment obrotowy – 400 Nm. Od 0 do 100 km/h będzie przyspieszał w 5,2 s. Maksymalna prędkość – 250 km/h.
Średnie emisje CO2 będą się plasowały na poziomie 135–143 g/km (norma NEDC) lub 156– 172 g/km (norma WLTP).
Nowa jednostka napędowa będzie miała mniejsze wymiary i niższą masę niż silnik o pojemności 3 l, co wpływa korzystnie na prowadzenie.
„Zwinność i stabilne prowadzenie w zakrętach były naszymi priorytetami. Pracowaliśmy nad obniżeniem masy auta, chcąc uzyskać idealny rozkład mas. To było duże wyzwanie, ale żadne kompromisy nie wchodziły w grę” – podkreślił Tetsuya Tada, główny inżynier GR Supry.
Co ważne, GR Supra również po wyposażeniu w nową, 2-litrową jednostkę zachowuje złotą proporcję, czyli najlepszy możliwy stosunek rozstawu osi do rozstawu kół. We wszystkich modelach GR Supry ta proporcja wynosi 1,55.
Toyota GR Supra z silnikiem o pojemności 2 l będzie wyposażona m.in. w 18'' felgi aluminiowe, system audio z 4 głośnikami i wyświetlaczem o przekątnej 8,8'' oraz sportowe fotele obite alcantarą. W standardzie dostępny też będzie pakiet systemów bezpieczeństwa Toyota Super Safety i system nawigacji.
Toyota GR Supra będzie też dostępna w limitowanej edycja Fuji Speedway. Kolorystyką będzie ona nawiązywała do oficjalnych barw zespołu TOYOTA GAZOO Racing. Biały metaliczny lakier nadwozia zestawiono z czarnymi 19'' kołami i pomalowanymi na czerwono lusterkami. Wnętrze będzie wykończone elementami z włókna węglowego.
Edycja limitowana Fuji Speedway zostanie wyposażona m.in. w aktywny dyferencjał, adaptacyjne zawieszenie i sportowe hamulce.
Toyota GR Supra w limitowanej edycji Fuji Speedway będzie oferowana tylko na początku sprzedaży dwulitrowej wersji auta w Europie, a liczba egzemplarzy została ograniczona do 200.
Powrót legendarnej Toyoty GR Supry do gamy marki był jednym z najbardziej oczekiwanych i udanych rynkowych debiutów 2019 roku. Przyjmowanie zamówień na ten model rozpoczęto w marcu, a pierwsze auta trafiły do odbiorców w maju. Do końca 2019 roku w Europie sprzedano 1150 egz., z czego aż 95% – w najwyższej wersji wyposażenia.
Nowa Toyota GR Supra w swoim debiutanckim roku zebrała mnóstwo nagród, w tym Goldenes Lenkrad, czyli Złotą Kierownicę przyznawaną przez niemieckie gazety Bild am Sonntag i Auto Bild. To jedno z najbardziej prestiżowych wyróżnień w Europie.
GR Supra została uznana za najlepszy nowy samochód sportowy, powtarzając osiągnięcie drugiej generacji Supry, którą nagrodzono w 1982 roku. Jury oceniło GR Suprę wyżej od Porsche 911 oraz BMW 8.
SILNIK | |
Typ | 4 cylindry w układzie rzędowym |
Umiejscowienie wałka rozrządu | DOHC ze zmiennymi fazami rozrządu oraz zmienną pracą wałka rozrządu |
Typ wtrysku | bezpośredni |
Doładowanie | pojedyncza turbosprężarka typu twin-scroll |
Pojemność | 1 998 |
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) | 82 x 94,6 |
Stopień sprężenia (:1) | 10,2 : 1 |
Moc maksymalna KM (kW) | 258 (190) przy 5000–6500 obr./min |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 400 przy 1550–4400 obr./min |
Norma emisji spalin | Euro 6d Temp |
SKRZYNIA BIEGÓW | |
Typ | 8-biegowa, sportowa, automatyczna 8HP 51 |
Zestopniowanie przełożeń (:1) | |
1 | 5,250 |
2 | 3,360 |
3 | 2,172 |
4 | 1,720 |
5 | 1,316 |
6 | 1,000 |
7 | 0,822 |
8 | 0,640 |
Wsteczny | 3,712 |
Przełożenie główne | 3,154 |
OSIĄGI | |
Stosunek mocy do masy kg/kW (kg/KM) | 7,7 (5,7) |
Prędkość maksymalna (km/h) | 250 (ograniczona elektronicznie) |
Przyspieszenie 0–100 km/h | 5,2 |
ZUŻYCIE PALIWA (l/100) | |
W cyklu mieszanym (NEDC), 18'' koła | 5,9–6,3 |
Pojemność zbiornika paliwa (w litrach) | 52 |
EMISJA CO2 (g/km) | |
W cyklu mieszanym (NEDC), 18'' koła | 135–143 |
WLTP, 18'' koła | 156–172 |
PODWOZIE | |
Zawieszenie przednie | niezależne, kolumny MacPhersona, sprężyny śrubowe |
Zawieszenie tylne | 5-wahaczowe z lekką aluminiowo-stalową konstrukcją |
Układ kierowniczy | Rack&Pinion, elektrycznie wspomagane |
Przełożenie (:1) | 15,1 : 1 |
Minimalna średnica zawracania opon/karoserii (m) | 10,4/11 |
Hamulce | |
Przednie (średnica x grubość mm) | wentylowane tarcze (330 x 24) |
wentylowane tarcze (348 x 36) w wersji Fuji Speedway | |
Tylne (średnica x grubość mm) | wentylowane tarcze (330 x 20) |
wentylowane tarcze (345 x 24) w wersji Fuji Speedway | |
Opony | Michelin Pilot Super Sport |
Przednie | 255/40 ZR18 95Y - 255/35 ZR19 96Y |
Tylne | 275/40 ZR18 99Y - 275/35 ZR19 100Y |
WYMIARY ZEWNĘTRZNE (mm) | |
Długość całkowita | 4397 |
Szerokość całkowita | 1854 |
Wysokość całkowita | 1299 |
Rozstaw osi | 2470 |
Rozstaw kół przednich | 1594 |
Rozstaw kół tylnych | 1589 |
BAGAŻNIK (dm3) | |
Pojemność | 290 |
MASA (kg) | |
Masa całkowita bez kierowcy | 1395 |
Masa całkowita (ECE) | 1470 |
Maksymalna masa całkowita | 1710 |