Setny wyścig Toyoty w mistrzostwach świata FIA WEC

Zespół powalczy o 32. wygraną w światowym czempionacie

2021-06-11

W dniach 12–13 czerwca zespół TOYOTA GAZOO Racing po raz kolejny zapisze się na kartach historii, startując po raz setny w mistrzostwach świata w wyścigach długodystansowych (FIA WEC). W niedzielę zostanie rozegrany wyścig 8 Hours of Portimao, druga runda bieżącego sezonu. Kierowcy Toyoty wystartują za kierownicą dwóch hipersamochodów GR010 HYBRID.

Droga Toyoty do wyścigu nr 100

W wyścigach długodystansowych Toyota uczestniczy już od 38 lat. Debiutowała w październiku 1983 roku w zawodach Fuji 1000 km. Kaoru Hoshino, Keiji Matsumoto i Masanori Sekiya, którzy jechali modelem 83C, ukończyli wówczas zmagania na 9. miejscu. Od tamtej pory wyścigowe auta japońskiego koncernu wystartowały w 99 rundach mistrzostw świata.

Pierwsze zwycięstwo zespół Toyoty odnotował w 1992 roku na torze Monza. Ciężka praca, drużynowa postawa i ciągły rozwój pozwoliły wygrać do dziś w sumie 31 razy. Łącznie auta Toyoty były na podium mistrzostw świata 78 razy.

„Myślimy o przyszłości, kolejnych wyzwaniach, innowacjach i zwycięstwach, ale dobrze jest zatrzymać się na chwilę i przyjrzeć się historii Toyoty w wyścigach długodystansowych. Wszyscy w TOYOTA GAZOO Racing jesteśmy dumni, że jesteśmy częścią tych 100 wyścigów. To doskonała okazja do tego, by docenić naszą historię i wspomnieć wspaniałe postaci, ekscytujące wyścigi i wielkie poświęcenia, które są częścią tej fascynującej drogi” – podkreślił Hisatake Murata, szef zespołu.

Najbardziej utytułowanym kierowcą zespołu jest Sébastien Buemi. Dla Toyoty wygrał on 18 wyścigów. Za kierownicą japońskich wyścigówek 60 razy – więcej niż ktokolwiek inny.

W Portimao setny wyścig Toyoty w mistrzostwach świata

„To wielki zaszczyt, mieć takie osiągnięcia za kierownicą Toyoty. To miła rocznica, która pokazuje, jak ta marka jest zaangażowana w wyścigi długodystansowe” – stwierdził Buemi.

Tor Portimao

Portimao w cyklu FIA WEC pojawi się po raz pierwszy. Będzie to już 21. obiekt, na którym Toyota wystartuje w mistrzostwach świata.

Zespół doskonale zna to miejsce. Leżący w portugalskim regionie Algarve tor o długości 4,6 km od kilku lat jest jednym z tych miejsc, w których TOYOTA GAZOO Racing testuje swoje auta. Po raz ostatni zespół był tam w grudniu 2020 roku, gdy GR010 HYBRID odbywał pierwsze jazdy na długim dystansie.

Nowy rywal dla GR010 HYBRID

Sezon 2021 to czas nowych wyzwań dla TOYOTA GAZOO Racing. Zespół odniósł zwycięstwo w otwierającej nie tylko sezon, ale i erę hipersamochodów rundzie na legendarnym torze Spa-Francorchamps. W klasyfikacji kierowców FIA WEC prowadzą kierowcy auta #8, czyli Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima i Brendon Hartley, triumfatorzy pierwszego wyścigu. Mike Conway, Kamui Kobayashi i José María López z auta #7 plasują się na trzeciej pozycji.

W Portimao setny wyścig Toyoty w mistrzostwach świata

W Portugalii do stawki dołączy nowy rywal – Scuderia Cameron Glickenhaus, który podobnie jak zespół Alpine wystawi jedno auto.

„Rywalizacja w Portimao będzie interesująca, bo dołącza do nas Glickenhaus, pierwszy prawdziwy konkurent w klasie LMH. Zdajemy sobie sprawę z tego, że nie będzie łatwo, a walka o miejsca będzie zacięta, ale cieszę się, że możemy być jej częścią i spróbujemy znów zająć najwyższy stopień podium” – powiedział Kazuki Nakajima.

Startujące w klasie hypercar auta w sezonie 2021 nie mogą zmieniać specyfikacji. Stąd też zespół inżynierów z Kolonii i Higashi-Fuji ostatnie tygodnie poświęcił na pracę nad optymalizacją ustawień, strategią wyścigową oraz na rozwiązywanie problemów, które pojawiły się w trakcie wyścigu w Belgii.

Wyścigowe GR010 HYBRID zostały przetransportowane ciężarówkami z Kolonii do Portugalii. Podróż ta zajęła trzy dni. W czwartek auta przeszły badania techniczne. W piątek zaplanowano pierwszy trening, sobota to czas treningów i kwalifikacji. Wyścig rozpocznie się w niedzielę o godz. 12 czasu polskiego. Transmisje na kanałach Eurosportu i Polsatu Sport.

Dowiedz się więcej

Fleet Manager Roku 2021 stawia na hybrydy Fleet Manager Roku 2021 stawia na hybrydy Dowiedz się więcej TOYOTA GAZOO Racing triumfuje w Le Mans TOYOTA GAZOO Racing triumfuje w Le Mans Czwarta z rzędu wygrana Toyota Yaris Cross w przedsprzedaży Toyota Yaris Cross w przedsprzedaży Rekordowe zainteresowanie klientów Le Mans 24h 2021 Le Mans 24h 2021 Nowa Toyota GR010 HYBRID powalczy o zwycięstwo Toyota awansuje w kolejnym zestawieniu Toyota awansuje w kolejnym zestawieniu Ranking Boston Consulting Group Toyota największym producentem aut Toyota największym producentem aut Dane z pierwszej połowy 2021 roku Nowe części do Toyoty Land Cruiser 40 Nowe części do Toyoty Land Cruiser 40 Rusza produkcja Mobility Base Mobility Base Zobacz nową zabudowę w ofercie Toyoty Toyota i Carmera łączą siły Toyota i Carmera łączą siły Dowiedz się więcej o ich planach Suzuki i Daihatsu udziałowcami CJP Suzuki i Daihatsu udziałowcami CJP Dowiedz się więcej Konkurs Toyota Startup Accelerator Konkurs Toyota Startup Accelerator Sprawdź warunki zgłoszeń Nowa flota Grupy Nowa flota Grupy LUX MED Sieć placówek ambulatoryjnych wybiera hybrydy