Nowa linia produkcyjna zintegrowanych podwójnych zestawów ogniw paliwowych, przeznaczonych dla dużych ciężarówek powstanie w 2023 roku w fabryce Toyota Motor Manufacturing Kentucky (TMMK). Moduły ogniw paliwowych będą zaprojektowane tak, by producenci pojazdów ciężarowych mogli je montować w swoich samochodach zamiast konwencjonalnych silników Diesla. Toyota udzieli im odpowiedniego wsparcia technicznego, aby jak najwięcej firm poszerzyło swoją ofertę o bezemisyjne samochody transportowe zasilane wodorem.
„Wprowadzamy na rynek sprawdzony elektryczny napęd wodorowy do zupełnie nowej klasy seryjnych samochodów” – podkreślił Tetsuo Ogawa, prezydent i CEO Toyota Motor North America.
„Producenci dużych ciężarówek będą mogli kupić w pełni zintegrowany, sprawdzony elektryczny układ napędowy z ogniwami paliwowymi, dzięki czemu będą mogli zaoferować swoim klientom bezemisyjne ciężarówki o dużej ładowności” – kontynuował Tetsuo Ogawa.
Kluczowymi komponentami elektrycznego napędu na wodór do ciężarówek są podwójne moduły ogniw paliwowych. Ważą one około 635 kg i mają łączną moc 160 kW. Dodać do tego należy silniki elektryczne, wysokonapięciową baterię, układ przeniesienia napędu i zbiorniki wodoru. Toyota będzie służyła klientom swoją wiedzą w kwestiach integracji napędu wodorowego z pojazdem.
„Ogniwa paliwowe są niezbędne, jeśli chcemy stworzyć neutralną klimatycznie przyszłość” – powiedział David Rosier, dyrektor ds. napędów w fabryce Toyota Kentucky.
„Ciężarówki z napędem na ogniwa paliwowe drugiej generacji mają ponad 300 mil zasięgu i mogą osiągać całkowitą masę z ładunkiem około 36 ton. Jednocześnie wykazują się świetnymi właściwościami jezdnymi, cichą pracą napędu i bezemisyjnością” – kontynuował David Rosier.

Dla europejskiego rynku Toyota przygotowała łatwy w montażu, uniwersalny moduł ogniw paliwowych drugiej generacji. Mogą z niego korzystać producenci wodorowych pojazdów i urządzeń o wielu różnych zastosowaniach, takich jak ciężarówki, autobusy, pociągi, statki czy generatory stacjonarne. Moduł o mocy 60 kW lub 80 kW jest wyposażony w systemy dostarczania powietrza i wodoru, system chłodzenia i jednostkę sterującą mocą.
W 2017 roku pierwszy prototypowy pojazd Project Portal rozpoczął pracę dla centrum logistycznego Toyoty w Porcie Long Beach w Kalifornii. Rok później w tym samym porcie był testowany prototyp drugiej generacji. W 2019 roku Toyota wraz z amerykańskim producentem Kenworth rozpoczęła produkcję 10 wodorowych ciężarówek na bazie modelu Kenworth T680s na zamówienie Portu Los Angeles. W lutym tego roku jeden z takich pojazdów wjechał na szczyt Pikes Peak w Kolorado, gdzie co roku rozgrywany jest słynny wyścig górski Pikes Peak International Hill Climb.
Toyota od lat jest największym promotorem wodorowej motoryzacji na świecie. Bazując na tej technologii, chce osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 roku.
Do dziś Toyota wprowadziła na rynek dwie generacje sedana Mirai, autobusy zasilane ogniwami paliwowymi oraz wodorowe generatory stacjonarne i dla jachtów. Teraz przyszła kolej na komercjalizację napędu na wodór w wielkogabarytowych ciężarówkach.
Jednocześnie Toyota prowadzi prace koncepcyjne nad zastosowaniem ogniw paliwowych w transporcie morskim i kolejowym. Angażuje się też w rozbudowę infrastruktury produkcji, przesyłu i tankowania wodoru. Wraz z Japońską Agencją Kosmiczną (JAXA) Toyota pracuje nad załogowym łazikiem księżycowym.