Nowa, wielkogabarytowa ciężarówka na ogniwa paliwowe, która jest wspólnym projektem Toyoty i Hino, została oparta na modelu Hino Profia. Do jej stworzenia wykorzystano najnowocześniejsze technologie i wieloletnie doświadczenie obu firm. Podwozie zostało dostosowane do elektrycznego napędu na ogniwa paliwowe i zoptymalizowane pod kątem pakowności. Jednocześnie zredukowano masę samochodu, by zapewnić większą ładowność.
Do potrzeb tego projektu Toyota dostosowała nowy napęd na ogniwa paliwowe, który po raz pierwszy został wykorzystany w 2. generacji Mirai. W ciężarówce zamontowano dwa zestawy ogniw paliwowych oraz systemy kontroli jazdy opracowane przez Hino z myślą o wielkogabarytowych ciężarówkach hybrydowych. Zakładany zasięg nowego modelu to około 600 km.
Wodór to – zdaniem Toyoty i Hino – paliwo przyszłości. Oba koncerny od 15 lat wspólnie rozwijają technologie wodorowe i opracowują pojazdy zasilane ogniwami paliwowymi. Ich pierwszym projektem był demonstracyjny autobus wodorowy, który został zaprezentowany w 2003 roku.
Toyota i Hino od lat angażują się w działania na rzecz ochrony środowiska. Każda z firm podjęła się realizacji ambitnych celów radykalnej redukcji emisji CO2 do 2050 roku, stąd też szczególną uwagę poświęcają technologiom zelektryfikowanych napędów i ich szerokiej implementacji.
W 2015 roku Toyota ogłosiła długofalową strategię Toyota Environmental Challenge 2050. Jednym z 6 głównych celów jest redukcja do 2050 roku średnich emisji CO2 nowych samochodów o 90% w porównaniu do poziomu z 2010 roku.
Dwa lata później został opublikowany Hino Environmental Challenge 2050, który zakłada podobne cele. Hino planuje do 2050 roku zredukować średnią emisje nowych pojazdów o 90% w stosunku do 2013 roku.
Współcześnie wielkogabarytowe ciężarówki odpowiadają za około 60% całkowitych emisji CO2 pojazdów użytkowych w Japonii*.
* Badania dotyczyły ciężarówek i autobusów o masie powyżej 3,5 t. Dane na podstawie wewnętrznych badań Hino Motors, stan na luty 2020 r.
Pojazd | Oparty na modelu | Hino Profia FR1AWHG |
Długość / szerokość / wysokość | 11990/2490/3780 mm | |
Całkowita masa pojazdu | 25 t | |
Zestaw ogniw paliwowych | Nazwa | Toyota FC Stack (ogniwa paliwowe z elektrolitem polimerowym) |
Silnik | Typ | AC synchroniczny |
Wysokociśnieniowe zbiorniki wodoru | opracowywane są nowe, wysokociśnieniowe (700 MPa) zbiorniki wodoru o dużej pojemności | |
Bateria trakcyjna | Typ | bateria litowo-jonowa |
Przewidywany zasięg na jednym tankowaniu | ok. 600 km*
* Średnie zużycie w mieście i na autostradzie, wewnętrzne pomiary Toyoty i Hino. |